tisdag 9 november 2010

Listan.

Den ultimata listan över New York-stunderna och lite foton så klart.
  • Fredag 29 oktober. Förflöt mest i något form av drogat (som i jet lag) stadium, jag fick kämpa hårt för att hänga med i konversationerna vill jag lova.
  • Lördag 30 oktober. Lunch från Whole Foods inmundigad i solen i Central park, seriös kvalitetstid med finaste S.
  • Söndag 31 oktober. Halloween, och jag som trodde att det var töntigt, det är bara töntigt i Sverige. Middag med ett gäng svenskar på suveränt mexikanskt ställe i the Village och därefter paraden genom stan. Min kostym - en uppblåsbar ballerina av modell supersize, det slog mig lite för sent att det kanske inte var så politiskt korrekt men vilken succé, jag har aldrig fått så mycket uppmärksamhet i hela mitt liv.
  • Måndag 1 november. Frukost på svenska kyrkan i New York, vilket ställe, jag vill flytta bara för att få sitta där och fika. Gjorde en observationsstudie på de övriga gästerna och kan konstatera att några av framgångsfaktorerna för svenska kvinnor i staden förefaller vara att vara mycket (mycket) smala, att vara blond oavsett ursprunglig hårfärg och att ha barn. Not the way I will do it.
  • 
  • Tisdag 2 november. Vanity day - en god del skönhetsshopping (säg hej till min nya hårborste från Mason Pearson - kan det kännas såhär att borsta håret?) och lite fransk manikyr. För att kompensera (ungefär som klimatkompenseraing skulle jag säga) så tog vi turen om FN-skrapan där jag blev kungligt eskorterad runt, går det att bli mer imponerad? Kvällen avlöpte inte helt enligt plan alltså, mötte upp vänner på en gudomlig pianobar med de bästa cosmoplitan jag druckit. Efter ett gäng av dem yttrar bartendern de legendariska orden "I do not know how you do it, I make them really strong.", och det gjorde vi förståss inte heller, mycket fnitter och flams och efter att ha tackat nej till gratisdrinkar så blev det övernattning i staden, om nu en timmas sömn kan kvalificera sig som övernattning.


  • Onsdag 3 november. In i dimman, vi tog oss in till någon form av park för brunch bland ekorrarna och vi drack kaffe på Barnes & Noble (inte i form för att kolla böcker, inte alls), thats it.
  • Torsdag 4 november. Spöregn och den mysigaste båtturen med fröken S, kaffe och kvalitetssnack på båten förbi Frihetsdamen och Ellis Island, där S försökte kasta mig av båten för att jag skulle emigrera. En av mina hobbies är att traska runt i främmande kvarter så nästa stopp, Chinatown, avhandlades i extas - vilket ställe! Och efter att ha besökt kopiornas mecka så inhandlades den nya och garanterat riktiga familjemedlemmen, Chanel Blizzard, som renderade mig shoppingförbud i två år. Jag vet, jag skulle inte ha gjort det men jag behövde dekadens och vi behövde varandra. Belöning för mina karriärbedrifter? Påminnelse om New York-drömmen? På kvällen drack vi vin hemma hos den mest fascinerande isländska dam som inte riktigt lämnar mitt medvetande, hon hade två klockor, en för isländsk tid och en för amerikansk, det skall jag också ha när jag har flyttat.
  •  
  • Fredag 5 november. Note to self, ta direktflyget nästa gång, det är värt det alla gånger. I övrigt, uppgraderad till business på långflygningen, tråkigt, Finnair är för alltid på min goda sida.

Åh, kan man bli kär i en plats? Kan man längta efter en stad så innerligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar