tisdag 30 november 2010

Dagens ord: konståkning.

Skillnaderna mellan olika städers tunnebanor fascinerar mig mycket.
Kanske för att tunnelbanan på något sätt är det ultimata
stadsuttrycket för en lantis som jag som alltid drömt om de stora
metropolerna.

Paris Metro minns jag knappt men jag vill minnas att den harmoniserade
väl med staden i övrigt, vacker alltså. Londons Underground var
förvånande och klaustrofobiskt liten, tubformad, med
fotograferingsförbud och detta ständiga "mind the gap". New Yorks
Subway var så klart vackrast men på ett industriellt vis, nästan
osmyckad, smutsig och med vindlande, brandfarliga gångar. Stockholms
Tunnelbana är i sin tur steril, väldimensionerad och logisk samt
smyckad med 1900-talskonst. I dag upptäckte jag att man, till det
facila priset av en biljett har visningar av konsten och arkitekturen
i Stockholms Tunnelbana - konståkning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar