måndag 13 december 2010

Dagens ord: Färst.

För en språknörd som jag är det som en dröm som blir sann när en kollega upptäcker ett, för mig, helt nytt och dessutom hett efterlängtat ord - färst. Superlativvarianten av adjektivet få (alltså i stället för omständliga omskrivningar som "minst antal" och liknande). Försvann enligt DN ur vårt vokabulär under 1800-talet (mycket gott försvann under 1800-talet, samhällets grundvalar raserades på 1800-talet, men anyways det får bli en annan diskussion) men nu skall det återintroduceras om jag så skall behöva göra det själv (jag och Svenska Akademien apparently, vi brukar vara överens).

Och om det inte framgått med all önskvärd tydlighet tidigare så gjorde det i alla fall det nu - jag kommer aldrig, aldrig att bli cool.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar